Dz.U.02.111.973
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego.
(Dz. U. z dnia 19 lipca 2002 r.)
Na podstawie art. 35j ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz.
485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz.
136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z
2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr
100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z
2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu
wewnętrznego, w tym:
1) szczegółowe warunki planowania audytu wewnętrznego oraz wzór planu audytu
wewnętrznego,
2) tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz sposób współpracy z
pracownikami komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3) sposób dokumentowania wyników audytu wewnętrznego,
4) tryb sporządzania i elementy sprawozdania z przeprowadzenia audytu
wewnętrznego.
§ 2. Audytor wewnętrzny, przeprowadzając audyt wewnętrzny:
1) bada wiarygodność sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania
budżetu przez następcze sprawdzenia:
a) przestrzegania zasad rachunkowości,
b) zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi,
c) zgodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu z
zapisami w księgach rachunkowych,
2) dokonuje oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w
tym przestrzegania procedur, o których mowa w art. 35a ust. 2 pkt 1 ustawy z
dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, zwanej dalej "ustawą",
zarządzania ryzykiem i kierowania jednostką sektora finansów publicznych,
3) dokonuje oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu
wydatków, uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków
oraz przestrzegania terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań.
§ 3. Audytor wewnętrzny w celu przygotowania planu audytu wewnętrznego, o
którym mowa w art. 35f ustawy, dokonuje analizy obszarów ryzyka w zakresie
działania jednostki sektora finansów publicznych, zwanej dalej "jednostką", w
której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, biorąc pod uwagę w szczególności:
1) cele i zadania jednostki,
2) przepisy prawne dotyczące działania jednostki,
3) wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
4) wyniki wcześniej dokonywanej oceny adekwatności, efektywności i skuteczności
systemów kontroli, w tym kontroli finansowej,
5) wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ryzyka mające wpływ na realizację celów
jednostki,
6) uwagi pracowników jednostki,
7) liczbę, rodzaj i wielkość dokonywanych operacji finansowych,
8) możliwość dysponowania przez jednostkę środkami pochodzącymi ze źródeł
zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów
dawcy,
9) liczbę i kwalifikacje pracowników jednostki,
10) działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
11) sprawozdania finansowe oraz sprawozdania z wykonania budżetu.
§ 4. 1. Audytor wewnętrzny, przygotowując plan audytu wewnętrznego, ustala
kolejność poddania obszarów ryzyka audytowi wewnętrznemu, biorąc pod uwagę
stopień ich ważności, oraz uwzględnia czynniki organizacyjne, a w szczególności:
1) czas niezbędny dla:
a) przeprowadzenia zespołu działań podejmowanych w ramach audytu wewnętrznego,
zwanego dalej "zadaniem audytowym",
b) przeprowadzenia czynności organizacyjnych,
2) czas przeznaczony na szkolenie osób zatrudnionych na stanowiskach związanych
z przeprowadzaniem audytu wewnętrznego,
3) dostępne zasoby ludzkie i rzeczowe,
4) rezerwę czasową na nieprzewidziane działania,
5) koszty przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
2. Wzór planu audytu wewnętrznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 5. 1. W razie zmiany czynników, o których mowa w § 3 i 4 ust. 1, a także w
szczególnie uzasadnionych przypadkach, audytor wewnętrzny, na wniosek kierownika
jednostki, przeprowadza audyt wewnętrzny poza planem audytu wewnętrznego.
2. Jeżeli przeprowadzenie audytu wewnętrznego poza planem audytu
wewnętrznego stworzy zagrożenie dla realizacji tego planu, audytor wewnętrzny
zawiadamia o tym na piśmie kierownika jednostki, a w przypadku jednostek, o
których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-14 ustawy, także Głównego Inspektora Audytu
Wewnętrznego.
§ 6. Przed przystąpieniem do realizacji zadania audytowego audytor wewnętrzny
opracowuje program zadania audytowego, uwzględniając w szczególności:
1) cel zadania audytowego,
2) zadania i czynności komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3) wyniki analizy ryzyka istniejącego w działalności tej komórki i w obszarze
objętym zadaniem audytowym,
4) wyniki analizy systemu kontroli, w tym kontroli finansowej i zarządzania
środkami publicznymi w danym obszarze,
5) wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
6) wyniki badań analitycznych określonych problemów,
7) działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
8) opinie naukowe i specjalistyczne,
9) doświadczenie zawodowe audytorów wewnętrznych i ich kwalifikacje,
10) dostępność dowodów,
11) potrzebę powołania rzeczoznawcy do udziału w zadaniu audytowym,
12) przewidywany czas trwania zadania audytowego i datę jego rozpoczęcia.
§ 7. 1. W programie zadania audytowego zamieszcza się w szczególności:
1) oznaczenie zadania audytowego, ze wskazaniem jego numeru i tematu,
2) cel zadania audytowego,
3) analizę ryzyka,
4) podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania audytowego,
5) wskazówki metodyczne, w tym:
a) techniki przeprowadzania zadania audytowego,
b) sposób przeprowadzania zadania audytowego,
c) problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach,
d) dowody niezbędne do dokonania ustaleń i sposób ich badania,
e) wskazówki o charakterze techniczno-orgnizacyjnym,
f) wzory wykazów i zestawień,
6) założenia organizacyjne,
7) harmonogram przeprowadzania zadania audytowego.
2. Techniki, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a), obejmują w szczególności:
1) zapoznawanie się z dokumentami służbowymi,
2) uzyskiwanie wyjaśnień i informacji od pracowników komórki, w której jest
przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3) uzyskiwanie informacji uzupełniających od innych pracowników jednostki,
4) obserwację wykonywania zadań przez pracowników komórki, w której jest
przeprowadzany audyt wewnętrzny,
5) przeprowadzanie oględzin, w przypadku gdy należy zweryfikować stan lub
istnienie zasobów komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
6) rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i
prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników,
7) sprawdzanie rzetelności informacji przez porównanie jej z informacją
pochodzącą z innego źródła,
8) porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji
nieprawidłowych lub wymagających wyjaśnienia,
9) graficzną analizę procesów,
10) rozpoznawcze badanie próbek polegające na pobieraniu próbek losowych oraz
stosowaniu testów.
§ 8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny, w
porozumieniu z kierownikiem jednostki, może dokonać, w zakresie określonym w § 7
ust. 1 pkt 3-7, zmiany programu zadania audytowego w trakcie jego
przeprowadzania.
§ 9. 1. Audytor wewnętrzny ma prawo wglądu do dokumentów i innych materiałów
związanych z funkcjonowaniem komórki, w której jest przeprowadzany audyt
wewnętrzny, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. Audytor wewnętrzny może sporządzać z dokumentów, o których mowa w ust. 1,
niezbędne odpisy, kopie lub wyciągi, jak również zestawienia i obliczenia, w tym
zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, w celu włączenia ich do
bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1.
3. Zestawienia i obliczenia dokonywane na podstawie dokumentów, w tym zawartych
na elektronicznych nośnikach informacji, przez pracowników komórki, w której
jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zatwierdza kierownik tej komórki.
4. Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do bieżących akt audytu wewnętrznego, o
których mowa w § 13 pkt 1, określonego dokumentu lub jego części, pracownik
komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, na wniosek audytora
wewnętrznego potwierdza odpis lub kopię dokumentu.
§ 10. 1. Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
są obowiązani, na żądanie audytora wewnętrznego, udzielać informacji i ustnych
wyjaśnień. Udzielone informacje i złożone ustne wyjaśnienia powinny być
utrwalone na piśmie oraz podpisane przez osobę, które je złożyła, i przez
audytora wewnętrznego albo przez samego audytora wewnętrznego.
2. Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, mają
prawo z własnej inicjatywy złożyć oświadczenia dotyczące przedmiotu audytu.
Audytor wewnętrzny nie może odmówić włączenia tych oświadczeń do bieżących akt
audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1.
§ 11. 1. Audytor wewnętrzny, w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki, może
powołać rzeczoznawcę do udziału w zadaniu audytowym.
2. Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest przekazywana audytorowi
wewnętrznemu, który, w razie potrzeby, może żądać jej uzupełnienia.
3. Wzór wniosku o powołanie rzeczoznawcy określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
§ 12. Audytor wewnętrzny sporządza notatkę służbową z innych czynności
podjętych w toku zadania audytowego, a także zdarzeń, które mają istotne
znaczenie dla ustaleń audytu wewnętrznego.
§ 13. Audytor wewnętrzny prowadzi:
1) bieżące akta audytu wewnętrznego, zwane dalej "bieżącymi aktami", w celu
dokumentowania przebiegu i wyniku zadań audytowych,
2) stałe akta audytu wewnętrznego, zwane dalej "stałymi aktami", w celu
gromadzenia informacji dotyczących obszarów, które mogą być przedmiotem audytu
wewnętrznego.
§ 14. 1. Bieżące akta zawierają informacje niezbędne do sformułowania uwag i
wniosków, które będą zawarte w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu
wewnętrznego.
2. Bieżące akta obejmują:
1) dokumenty zgromadzone przed rozpoczęciem zadania audytowego,
2) dokumenty związane z przygotowaniem programu zadania audytowego i program
zadania audytowego,
3) protokoły z narad, o których mowa w § 16-18,
4) imienne upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
5) dokumenty sporządzone przez audytora wewnętrznego oraz dokumenty otrzymane od
osób trzecich w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego,
6) notatkę informacyjną, o której mowa w § 23 ust. 2,
7) dokumenty robocze przygotowywane przez audytora wewnętrznego w trakcie
przeprowadzania audytu wewnętrznego,
8) oświadczenia pracowników złożone w sposób określony w § 10 ust. 2,
9) sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego,
10) inne dokumenty o istotnym znaczeniu dla przeprowadzanego audytu
wewnętrznego.
3. Dokumenty określone w ust. 2 włącza się do bieżących akt w kolejności
wynikającej z toku dokonywanych czynności, numerując strony akt i zamieszczając,
na początku każdego tomu akt, wykaz materiałów zawartych w danym tomie, z
podaniem ich nazwy i odpowiedniej strony akt.
4. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, oraz
kierownik jednostki mają prawo wglądu do bieżących akt.
§ 15. 1. Stałe akta obejmują w szczególności:
1) akty normatywne oraz inne akty prawne związane z zakresem działania
jednostki oraz regulujące jej funkcjonowanie,
2) dokumenty zawierające opis procedur kontroli, w tym kontroli finansowej, i
mające wpływ na system kontroli finansowej,
3) plany audytu wewnętrznego,
4) inne informacje mogące mieć wpływ na przeprowadzanie audytu wewnętrznego i
analizę ryzyka.
2. Stałe akta podlegają aktualizacji.
§ 16. 1. Przed przystąpieniem do realizacji zadania audytowego audytor
wewnętrzny przeprowadza naradę otwierającą z udziałem audytorów wewnętrznych
uczestniczących w zadaniu audytowym, kierownika komórki, w której jest
przeprowadzany audyt wewnętrzny, lub z udziałem wyznaczonego przez niego
pracownika tej komórki.
2. Podczas narady otwierającej audytor wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i
założenia organizacyjne zadania audytowego.
3. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, przedstawia
informacje dotyczące jej funkcjonowania oraz uzgadnia z audytorem wewnętrznym
sposoby unikania zakłóceń w jej pracy w trakcie przeprowadzania zadania
audytowego.
§ 17. W trakcie realizacji zadania audytowego audytor wewnętrzny może odbywać
narady z pracownikami komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny.
§ 18. 1. Po zakończeniu zadania audytowego w celu przedstawienia wstępnych
ustaleń i wniosków audytu wewnętrznego audytor wewnętrzny zwołuje naradę
zamykającą z udziałem kierownika komórki, w której jest przeprowadzony audyt
wewnętrzny, oraz wskazanych przez niego pracowników tej komórki.
2. Audytor wewnętrzny może, na wniosek kierownika komórki, w której jest
przeprowadzony audyt wewnętrzny, zaprosić do uczestniczenia w naradzie
zamykającej osoby sprawujące nadzór nad działalnością komórki, ustalając czas i
miejsce odbycia narady.
§ 19. 1. Z przeprowadzenia narad, o których mowa w § 16-18, audytor
wewnętrzny sporządza protokół, który zawiera w szczególności informacje o celu,
przebiegu i wyniku narad.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, podpisują prowadzący naradę audytor
wewnętrzny oraz kierownik komórki, w której jest przeprowadzony audyt
wewnętrzny, albo osoba przez niego wskazana.
3. W razie odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez kierownika
komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, albo osobę przez niego
wskazaną, audytor wewnętrzny czyni o tym wzmiankę w protokole.
4. W przypadku określonym w ust. 3 kierownik komórki, w której jest
przeprowadzany audyt wewnętrzny albo osoba przez niego wskazana powinny
niezwłocznie pisemnie uzasadnić przyczyny odmowy podpisania protokołu, o którym
mowa w ust. 1.
§ 20. 1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu
wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia, w sposób jasny,
rzetelny i zwięzły, ustalenia i wnioski poczynione w trakcie audytu
wewnętrznego.
2. Sprawozdanie zawiera:
1) oznaczenie zadania audytowego,
2) datę sporządzenia,
3) nazwę i adres komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
4) imię i nazwisko audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym
oraz numer imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
5) cel przeprowadzania zadania audytowego,
6) zakres przedmiotowy zadania audytowego,
7) podjęte działania i zastosowane techniki przeprowadzania zadania audytowego,
8) termin, w którym przeprowadzono audyt wewnętrzny,
9) zwięzły opis działań komórki, jej strategii i celów, zwłaszcza w obszarze
poddanym audytowi wewnętrznemu,
10) ustalenia stanu faktycznego,
11) określenie oraz analizę przyczyn i skutków uchybień,
12) uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień,
13) podpisy audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym.
§ 21. 1. Sprawozdanie audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi komórki, w
której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po odbyciu narady, o której mowa w
§ 18.
2. Jeżeli kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
stwierdzi zasadność uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu, wyznacza osoby
odpowiedzialne za ich wykonanie oraz wskazuje termin ich realizacji,
powiadamiając o tym audytora wewnętrznego.
3. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, może
zgłosić na piśmie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe
wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego,
analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych
w sprawozdaniu.
4. W razie zgłoszenia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w
ust. 3, audytor wewnętrzny dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje
dodatkowe czynności wyjaśniające w tym zakresie, a w przypadku stwierdzenia
zasadności całości lub części dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń - zmienia lub
uzupełnia odpowiednią część albo całość sprawozdania.
5. W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa
w ust. 3, w całości lub w części, audytor wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko
wraz z uzasadnieniem, na piśmie, kierownikowi komórki.
6. Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, oraz kopię
stanowiska, o którym mowa w ust. 5, audytor wewnętrzny włącza do bieżących akt.
§ 22. 1. Audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub
zastrzeżeń, o których mowa w § 21 ust. 3, przekazuje po jednym egzemplarzu
sprawozdania kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest
przeprowadzany audyt wewnętrzny. Trzeci egzemplarz włącza do bieżących akt.
2. Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po
otrzymaniu sprawozdania może zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki swoje
stanowisko do przedstawionego sprawozdania.
§ 23. 1. Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające,
dokonując oceny dostosowania działań jednostki do zgłoszonych przez niego uwag i
wniosków.
2. Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających audytor wewnętrzny
zamieszcza w notatce informacyjnej.
3. Notatkę informacyjną, o której mowa w ust. 2, audytor wewnętrzny przekazuje
kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany
audyt wewnętrzny.
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR
.............................
(nazwa i adres jednostki
sektora finansów publicznych)
PLAN AUDYTU WEWNĘTRZNEGO NA ROK ......
1. Informacje o jednostce sektora finansów publicznych istotne dla
przeprowadzenia audytu wewnętrznego:
2. Analiza ryzyka
2.1. Charakterystyka obszaru poddawanego audytowi wewnętrznemu
2.2. Metody analizy ryzyka
2.3. Wyniki analizy ryzyka
2.4. Obszary ryzyka ustalone ze względu na stopień ich ważności
Lp. Obszar ryzyka Uwagi
1
2
...
3. Zadania audytowe do przeprowadzenia w roku ....
3.1. Zakres tematyczny i organizacja zadań audytowych
Lp | Temat zadania audytowego | Planowany termin przeprowadzenia | Niezbędne zasoby (liczba ryzyka potrzeba audytu osobodni, inne) | Obszar powołania wewnętrznego rzeczoznawcy | Ewentualna Uwagi (zakres pracy, planowany czas pracy) |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
4. Planowane obszary, które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w
kolejnych latach
Lp. | Obszar audytu | Planowany rok | Obszar ryzyka | Uwagi wewnętrznego przeprowadzenia |
1 | ||||
2 | ||||
..... |
5. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego
Lp. | Zadania | Zasoby ludzkie (liczba osobodni) |
Zasoby rzeczowe | Uwagi |
1. Przeprowadzanie zadań audytowych
2. Opracowanie technik przeprowadzania zadania audytowego
3. Przeprowadzanie czynności sprawdzających
4. Współpraca z innymi służbami kontrolnymi
5. Czynności organizacyjne, w tym plan i sprawozdawczość
6. Szkolenia i rozwój zawodowy
7. Urlopy/czas dostępny
8. Inne działania, w tym audyt wewnętrzny poza planem audytu wewnętrznego
......... ..................................
(data) (podpis audytora wewnętrznego)
......... ..................................
(data) (podpis kierownika jednostki
sektora finansów publicznych
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR
............................. .............................
(pieczęć nagłówkowa jednostki (data i miejsce wystawienia)
sektora finansów publicznych)
.............................
(numer upoważnienia)
Upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego
Na podstawie art. 35g ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r.
o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr
38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz.
1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz.
1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46,
poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz.
1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365
i Nr 74, poz. 676)
upoważnia się Pana/Panią*)
.................................................................................................................................................
(imię, nazwisko i stanowisko służbowe)
do przeprowadzenia audytu wewnętrznego zgodnie z planem audytu wewnętrznego/poza
planem audytu wewnętrznego*)
w...............................................................................................................................................
(nazwa i adres komórki, w której jest przeprowadzany
audyt wewnętrzny)
Upoważnienie jest ważne za okazaniem dowodu osobistego /legitymacji służbowej*)
nr ............. oraz poświadczenia bezpieczeństwa nr.........,
upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą
......................
Termin ważności upoważnienia upływa z dniem
......................................................
(pieczątka i podpis kierownika jednostki sektora finansów
publicznych)
Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia
......................................................
(pieczątka i podpis kierownika
jednostki sektora finansów
publicznych)
*) Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
.............................
(nazwa i adres jednostki
sektora finansów publicznych)
.............. dnia ......... (miejscowość)
Wniosek o powołanie rzeczoznawcy do udziału w zadaniu
audytowym
Na podstawie art. 35g ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych
(Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70,
poz. 778 i Nr 110, poz.1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136,
Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001
r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100,
poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002
r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676)
powołuję rzeczoznawcę w dziedzinie
...............................................................w osobie
...................................................... do udziału w
dniu/dniach*)
.................................... w
..................................................
..........................................................................
(miejsce, przedmiot i zakres czynności audytowych, w których ma wziąć udział
rzeczoznawca)
Rzeczoznawca dokonuje czynności audytowych samodzielnie/we współpracy z
audytorami wewnętrznymi uczestniczącymi w zadaniu audytowym.*)
................................
(podpis audytora wewnętrznego)
.................................
(podpis kierownika jednostki
sektora finansów publicznych)